دوبیتی ورباعی

دو بیتی
کلمه ی "دوبیتی" علاوه بر اینکه در مورد رباعی به کار می رود به معنی شعری است که دارای چهار مصراع است.
دوبیتی شعری است که دارای چهار مصراع است و می تواند در هر وزنی سروده شود.
رباعی نیز در واقع یک نوع دوبیتی است که وزن خاصی دارد.
بیشتر دو بیتی های مربوط به بابا طاهر است.
نمونه هایی از دو بیتی های باباطاهر:
دل عاشق به پیغامی بسازد خمارآلوده با جامی بسازد
مرا کیفیت چشم تو کافی است ریاضت کش به بادامی بسازد

***
ز دست دیده و دل هر دو فریاد هر آنچه دیده بیند دل کند یاد
بسازم خنجری نیشش ز فولاد زنم بر دیده تا دل گردد آزاد
رباعی
"رباعی" از کلمه ی "رباع" به معنی "چهارتایی" گرفته شده است.
"رباعی" شعری است چهار مصراعی که بر وزن "لاحول و لاقوة الابالله" سروده می شود.
سه مصراع اول رباعی تقریباً مقدمه ای برای منظور شاعر هستند و حرف اصلی در مصراع چهارم گفته می شود.
رباعی در قدیم را از لحاظ موضوع می توان به سه دسته تقسیم کرد:
الف) رباعی عاشقانه: مثل رباعی های رودکی
مثل رباعی های ابوسعید ابوالخیر، عطار و مولوی
ج) رباعی فلسفی: مثل رباعی های خیام
شکل قافیه رباعی به صورت زیر است:
..................... الف .................... الف
..................... ب ....................... الف

البته در زمانهای قدیم بعضی رباعی ها دارای چهار مصراع هم قافیه بودند.

نمونه ایی از رباعی:
جز من اگرت عاشق شیداست بگو/ ور میل دلت به جانت ماست بگو
ور هیچ مرا در دل تو جاست بگو / گر هست بگو، نیست بگو، راست بگو
مولوی
هر سبزه که بر کنار جویی رسته است /گویی زلب فرشته خویی رسته است
پا بر سر سبزه تا به خواری ننهی/کان سبزه ز خاک لاله رویی رسته است
خیام

روش تست زدن موفق

 

روش تست زدن موفق

روش تست زدن موفق

روش تست زدن موفق : اولین قدم تست زدن

بطور کلی بحث آزمون دادن چه بصورت تشریحی و چه بصورت تستی ،چه  شفاهی چه کتبی ، جزء جدای ناپذیر در هر مقطعی است، معمولاً یکی از مشکلات دانش آموزان یا دانشجویان این است که گاهی اوقات و در برخی دروس،نتایج آزمون ها، انتظارات آنها را برآورده نمی کند و به عبارت دیگر نمرات آنها از سطح انتظارشان پایین تر است. شاید این جمله را بارها و بارها شنیده باشیم که دانش آموزی  می گوید: خیلی خوانده بودم، نمی دانم چرا نمره ام پایین است.

بطور خلاصه برای پاسخ دادن به ای سوال باید گفت که نوع تمرین ومطالعه قبل از آزمون با ماهیت آزمون هماهنگی  داشته باشد، بطور مثال اگر دانش آموز یا دانشجو  برای موفقیت در آزمون  ریاضیات بیشتر به مطالعه مفاهیم ریاضی(و نه حل تمرینات)بپردازد،احتمالاً نتیجه او در آزمون در حد انتظاراتش نخواهد بود،برای آنکه این مفهوم بیشتر تشریح شود به توضیح زیر توجه کنید.

بطور کلی دروس به دو دسته تقسیم می شوند:

1) بیشتر تحلیلی : اگر دروسی نیاز به تمرین زیاد برای افزایش مهارت حل تمرین داشته باشد و به عبارت دیگر خواندن آن به تنهایی دردی را دوا نکند،آن درس تحلیلی است. مثل ریاضیات،فیزیک،عربی

2) بیشتر توصیفی: به دروسی که با خواندن بیشتر می توان در آنها تسلط بسیار بالایی دست پیدا کرد و معمولاً به حل تمرین زیاد نیاز ندارد،توصیفیمی گویند. مثل:زیست شناسی ،ادبیات،معارف و…

سوال: چگونه برای یک آزمون توصیفی خود را آماده کنیم؟

پاسخ: علاوه بر نکاتی که در مباحث روس مطالعه PQ5R دیدید، باید مراحل بازگو کردن یا توصیف کردن (Recite) را خیلی انجام دهید، به عبارت دیگر تیتر مطا لب را نگاه کرده و سعی کنید نکات آن پاراگراف را بگویید و سپس بازگشته و نکات جا افتاده را با روش دیگر مطالعه کنید. ( چون اگر روش قبلی مطالعه خود را تکرار کنید ، باز هم آن را یاد نمی گیرید و یا فراموش خواهید کرد. )

به عبارت دیگر برای تسلط روی مباحث توصیفی باید خروجی های شفاهی زیادی از خود بگیریم. در این جا خروجی یعنی پاسخ گویی مطالب با کمک آموخته های ذهنی خود ، علاوه بر این ، باید زمان بندی مرور هم به خوبی رعایت شود.

سوال : چگونه برای یک آزمون تحلیلی مثل : ریاضی ، فیزیک ،  فصل استوکیومتری شیمی ، مبحث ژ نتیک زیست ، عربی و … خود را آماده کنیم؟

پاسخ : خروجی گرفتن و افزایش قدرت پاسخ گویی در این دروس با زیاد خواندن به دست نمی آید ، در چنین دروسی باید تمرین نوشتاری ( حل تمرین ) بیشتری انجام داد و این کار اگر تدریجی باشد نتایج بهتری به دنبال خواهد داشت. مثلاً اگر دانش آموزی روزانه 5 الی 10 تمرین فیزیک حل کند ، به زودی در این درس جزو بهترین های کلاس خود خواهد شد ، در صورتی که اگر این تمرینات را یک جا قبل از امتحانات حل کند ، چنین رشد قابل توجهی نخواهد داشت.

پسرای نازنین وکوشای من

باربد بصیر و مهراد قاسمپور

🌺🌹از تلاش وپشتکار شما در فراگیری ریاضی سپاسگزارم🌹🌺