مهارت نوشتن

 

عوامل موثر بر مهارت نوشتن از دیدگاه دانافیو(1990)

 دانافیومعتقداست 9 عامل بر پیشرفت مهارت نوشتن تاثیر مثبت دارند:

1- گنجایش ذهنی 

 2-موفقیت در مهارت خواندن 

3-سطح کلاسی – سن  

4-جنس: دخترها بیشتر از پسرها می نویسند و نوشته های آن ها از کیفیت بالاتری برخوردار است.

5- مهارت در زبان گفتاری

 6-سطح تحصیلات والدین 

 7-  مطالب خواندنی 

8-  تماشای تلویزیون: هر چه کودک ساعات کمتری از روز (حداکثر 2 ساعت) را به تماشای تلویزیون اختصاص دهد ، بهتر است.

9-  تکالیف در منزل حداکثر 2 ساعت در روز باشد.

 مراحل نوشتن :

زندی (1379) معتقد است که یادگیری نوشتن شامل مراحل زیر است:

1- حروف نویسی و کلمه نویسی (توانایی نوشتن حروف الفبا و دانش ترکیب صحیح آن ها)

2- املا نویسی(توانایی نوشتن عناصر زبانی به خط)

3- کلمه سازی (توانایی ساخت کلمه)

4- مهارت بیان پیام از طریق جملات : الف)جمله نویسی ؛ ب ) متن نویسی ؛ ج) انشا

ساورز (2000) مراحل نوشتن در کودکان را به ترتیب زیر معرفی می کند:

1-  مرحله ی خط حطی کردن:کودک نوپا کاغذ را خط خطی می کند، به تدریج خط خطی کردن ها ، شکلی هنرمندانه به خود می گیرند و سرانجام  تلاش های آغازین کودک برای نوشتن یک زبان خاص شروع می شود. باید دانست تجارب قبلی کودک و توانایی های او در زبان گفتاری و رشد احساسی ، اجتماعی ، حرکتی و شناختی  همگی با هم تعیین کننده ی رفتارهای نوشتاری اولیه کودک است.

2-  املای من در آوردی : این مرحله حول و حوش پنج سالگی رخ می دهد .مثلا ممکن است جوراب را به شکل جرب بنویسد و کیف را به صورت کتف بنویسید.

3-  املای قراردادی : این مرحله حول و حوش پنج سال و ده ماهگی تا شش سال و سه ماهگی رخ می دهد . در این مرحله کودک می تواند برخی از کلمات را بخواند ولی نمی تواند بنویسید.

منبع:   ماهنامه پژوهش ، شماره 38؛ 7.

 

سلیمان ومور

روزی حضرت سلیمان (ع ) در کنار دریا نشسته بود ، نگاهش به مورچه ای افتاد که دانه گندمی را باخود به طرف دریا حمل می کرد. سلیمان (ع)همچنان به او نگاه می کرد که دید او نزدیک آب رسید.در همان لحظه قورباغه ای سرش را از آب دریا بیرون آورد و دهانش را گشود ، مورچه به داخل دهان او وارد شد ، و قورباغه به درون آب رفت.
سلیمان مدتی در این مورد به فکر فرو رفت و شگفت زده فکر می کرد ، ناگاه دید آن قورباغه سرش را از آب بیرون آورد و دهانش را گشود ، آن مورچه آز دهان او بیرون آمد، ولی دانه ی گندم را همراه خود نداشت …

سلیمان(ع) آن مورچه را طلبید و سرگذشت او را پرسید.
مورچه گفت : ” ای پیامبر خدا در قعر این دریا سنگی تو خالی وجود دارد و کرمی در درون آن زندگی می کند . خداوند او را در آنجا آفرید او نمی تواند از آنجا خارج شود و من روزی او را حمل می کنم . خداوند این قورباغه را مأمور کرده مرا درون آب دریا به سوی آن کرم حمل کرده و ببرد .
این قورباغه مرا به کنار سوراخی که در آن سنگ است می برد و دهانش را به درگاه آن سوراخ می گذارد من از دهان او بیرون آمده و خود را به آن کرم می رسانم و دانه گندم را نزد او می گذارم و سپس باز می گردم وبه دهان همان قورباغه که در انتظار من است وارد می شوم او در میان آب شناوری کرده مرا به بیرون آب دریا می آورد و دهانش را باز می کند ومن از دهان او خارج می شوم .”
 

سلیمان به مورچه گفت : (( وقتی که دانه گندم را برای آن کرم میبری آیا سخنی از او شنیده ای ؟))
مورچه گفت آری او می گوید :
ای خدایی که رزق و روزی مرا درون این سنگ در قعر این دریا فراموش نمی کنی رحمتت را نسبت به بندگان با ایمانت فراموش نکن.

بازی وآموزش!

 دنیای فرزندانمان بی هیچ تردیدی دنیای شیرین وجذاب بازی های کودکانه است.

 دنیایی که کودک درآن قالب های گونا گونی را پذیرفته واز طریق نقش پذیری، زندگی 

 اجتماعی را تجربه می کند. کودک بابازی یاد می گیردبسازد ،ویران کند،آزمون وخطارا

 برای کسب اهداف خود به کار بنددوچیزهای تازه ای خلق کند.

کودک،به هرچیز تازه ای که در اطراف خود مشاهده کند واکنش نشان داده وانگیزه ی

درونی میل به تجربه ی خودرا به کار می بندد.آنچه اغلب والدین به آن بی توجهی وگاه

عکس العمل مخالف نشان می دهندنقش مؤثربازی درفرایند آموزشی کودکان است.

منطق آنان نیز آسیب رساندن این بازی های ظاهراًبی هدف به وسایل ارزشمند!!!!!

منزل می باشد.

غافل از این که آسیبی که بازکردن یک وسیله ی الکتریکی هرچند گران قیمت به

 اقتصادخانواده می زند،به گرانی آسیبی که نیاموختن به فرزندانمان می زند نیست!