عوامل موثر بر مهارت نوشتن از دیدگاه دانافیو(1990)

 دانافیومعتقداست 9 عامل بر پیشرفت مهارت نوشتن تاثیر مثبت دارند:

1- گنجایش ذهنی 

 2-موفقیت در مهارت خواندن 

3-سطح کلاسی – سن  

4-جنس: دخترها بیشتر از پسرها می نویسند و نوشته های آن ها از کیفیت بالاتری برخوردار است.

5- مهارت در زبان گفتاری

 6-سطح تحصیلات والدین 

 7-  مطالب خواندنی 

8-  تماشای تلویزیون: هر چه کودک ساعات کمتری از روز (حداکثر 2 ساعت) را به تماشای تلویزیون اختصاص دهد ، بهتر است.

9-  تکالیف در منزل حداکثر 2 ساعت در روز باشد.

 مراحل نوشتن :

زندی (1379) معتقد است که یادگیری نوشتن شامل مراحل زیر است:

1- حروف نویسی و کلمه نویسی (توانایی نوشتن حروف الفبا و دانش ترکیب صحیح آن ها)

2- املا نویسی(توانایی نوشتن عناصر زبانی به خط)

3- کلمه سازی (توانایی ساخت کلمه)

4- مهارت بیان پیام از طریق جملات : الف)جمله نویسی ؛ ب ) متن نویسی ؛ ج) انشا

ساورز (2000) مراحل نوشتن در کودکان را به ترتیب زیر معرفی می کند:

1-  مرحله ی خط حطی کردن:کودک نوپا کاغذ را خط خطی می کند، به تدریج خط خطی کردن ها ، شکلی هنرمندانه به خود می گیرند و سرانجام  تلاش های آغازین کودک برای نوشتن یک زبان خاص شروع می شود. باید دانست تجارب قبلی کودک و توانایی های او در زبان گفتاری و رشد احساسی ، اجتماعی ، حرکتی و شناختی  همگی با هم تعیین کننده ی رفتارهای نوشتاری اولیه کودک است.

2-  املای من در آوردی : این مرحله حول و حوش پنج سالگی رخ می دهد .مثلا ممکن است جوراب را به شکل جرب بنویسد و کیف را به صورت کتف بنویسید.

3-  املای قراردادی : این مرحله حول و حوش پنج سال و ده ماهگی تا شش سال و سه ماهگی رخ می دهد . در این مرحله کودک می تواند برخی از کلمات را بخواند ولی نمی تواند بنویسید.

منبع:   ماهنامه پژوهش ، شماره 38؛ 7.