مهارت نوشتن
عوامل موثر بر مهارت نوشتن از دیدگاه دانافیو(1990)
دانافیومعتقداست 9 عامل بر پیشرفت مهارت نوشتن تاثیر مثبت دارند:
1- گنجایش ذهنی 
2-موفقیت در مهارت خواندن
3-سطح کلاسی – سن
4-جنس: دخترها بیشتر از پسرها می نویسند و نوشته های آن ها از کیفیت بالاتری برخوردار است.
5- مهارت در زبان گفتاری
6-سطح تحصیلات والدین
7- مطالب خواندنی
8- تماشای تلویزیون: هر چه کودک ساعات کمتری از روز (حداکثر 2 ساعت) را به تماشای تلویزیون اختصاص دهد ، بهتر است.
9- تکالیف در منزل حداکثر 2 ساعت در روز باشد.
مراحل نوشتن :
زندی (1379) معتقد است که یادگیری نوشتن شامل مراحل زیر است:
1- حروف نویسی و کلمه نویسی (توانایی نوشتن حروف الفبا و دانش ترکیب صحیح آن ها)
2- املا نویسی(توانایی نوشتن عناصر زبانی به خط)
3- کلمه سازی (توانایی ساخت کلمه)
4- مهارت بیان پیام از طریق جملات : الف)جمله نویسی ؛ ب ) متن نویسی ؛ ج) انشا
ساورز (2000) مراحل نوشتن در کودکان را به ترتیب زیر معرفی می کند:
1- مرحله ی خط حطی کردن:کودک نوپا کاغذ را خط خطی می کند، به تدریج خط خطی کردن ها ، شکلی هنرمندانه به خود می گیرند و سرانجام تلاش های آغازین کودک برای نوشتن یک زبان خاص شروع می شود. باید دانست تجارب قبلی کودک و توانایی های او در زبان گفتاری و رشد احساسی ، اجتماعی ، حرکتی و شناختی همگی با هم تعیین کننده ی رفتارهای نوشتاری اولیه کودک است.
2- املای من در آوردی : این مرحله حول و حوش پنج سالگی رخ می دهد .مثلا ممکن است جوراب را به شکل جرب بنویسد و کیف را به صورت کتف بنویسید.
3- املای قراردادی : این مرحله حول و حوش پنج سال و ده ماهگی تا شش سال و سه ماهگی رخ می دهد . در این مرحله کودک می تواند برخی از کلمات را بخواند ولی نمی تواند بنویسید.
منبع: ماهنامه پژوهش ، شماره 38؛ 7.